Nieuwe publicatie 'IJzersterk'

Vakmanschap & authenticiteit mét een vleugje nostalgie!

Toen het Jenevermuseum hem in 2019 contacteerde om een tentoonstelling en publicatie voor te bereiden rond het thema van Belgische emailborden voor sterkedrank, had liefhebber en expert Jan De Plus maar één angst: de tentoonstellingszalen en een heel boek niet kunnen vullen. Geleidelijk aan werd het probleem omgedraaid en werd hij geconfronteerd met zo'n rijkdom aan materiaal dat de aanpak er eentje werd van 'Kill your darlings.'

Dit boek is het resultaat van nauwgezet onderzoek: na een inleiding over emailleertechnieken, volgt een voorstelling van verschillende Belgische emailleries die deze borden produceerden, alvorens in te gaan op de verschillende merken gedistilleerde dranken, zowel Belgische als buitenlandse.
Historicus Yves Segers geeft een verhelderend inzicht in het succes van buitenlandse aperitiefmerken, zoals Byrrh, Cinzano en Martini-Rossi, in België tegen een achtergrond van toenemend toerisme en groeiende belangstelling voor de cocktailcultuur.
De catalogus, het hart van het boek, profiteert van de bijdrage van Karl Scheerlinck, kunsthistoricus en specialist in Belgische affiches. Hij schenkt aandacht aan de beeldtaal en de ontwerpers van de borden. 

Dit boek over emailborden en sterkedrank in België is verre van exhaustief, maar wil niettemin zo volledig mogelijk zijn, in de hoop dat het een aanzet geeft tot nieuw onderzoek... en nieuwe ontdekkingen.

Het boek werd uitgegeven door Uitgeverij Weyrich in Neufchateau en is te koop aan het museumonthaal van het Jenevermuseum en Het Stadsmus