Organisatie en Partners

Organisatie & partners

Het Jenevermuseum: dat is dé erfgoed- en smaakbeleving van het Belgisch jenevervakmanschap van gisteren, vandaag en morgen.

Jenever en de kunst van het distilleren hebben al meer dan 500 jaar een stevige impact op ons socio-economisch en cultureel leven. Als kennisknooppunt over jenevervakmanschap verbindt het Jenevermuseum zijn verhalen, getuigenissen en objecten met zijn erfgoedgemeenschappen, bezoekers en andere collectiegebruikers.

Zo groeit de waardering voor ons springlevend jenevervakmanschap!
Het Jenevermuseum is een erkend museum (kwaliteitslabel toegekend door de Vlaamse Gemeenschap) en is ingedeeld in het bovenlokale niveau.

Het Jenevermuseum maakte een beleidsplan op voor de periode 2024-2028, waarin het zijn missie, visie, strategische en operationele doelstellingen voorstelt. Je kan het recentste beleidsplan hierboven downloaden.

In het jaarverslag rapporteert het museum over de werkzaamheden in het betreffende kalenderjaar. Ook de financiële jaarcijfers kan je hierin terugvinden.

​Het Jenevermuseum is een museum van de stad Hasselt en maakt (samen met het Modemuseum Hasselt en Het Stadsmus) binnen de stedelijke organisatiestructuur deel uit van het departement Beleven & Ondernemen, de afdeling Cultuur & Musea en de dienst Musea Hasselt.

Het museum wordt in zijn werking ondersteund door de vzw Nationaal Jenevermuseum Hasselt (vriendenvereniging) waarvan je de statuten en het huishoudelijk reglement hierboven kan vinden. Hier kom je te weten hoe je zelf vriend van het museum kan worden.

Het Jenevermuseum is lid van Vinum Et Spiritus, de Belgische federatie van de sector wijn en gedistilleerde dranken. Als lid het onderschrijft het museum de visie op verantwoord alcoholgebruik van Vinum Et Spiritus. Je kan deze visie hier nalezen.